lørdag 26. november 2011

STJERNEFOTOGRAF

Jeg hadde en ide om å fotografere stjernehimmelen. Tenkte litt på hvor jeg kunne finne et mørkt sted i nærheten. Ville ikke ha med noe kunstig belysning som kunne  ødelegge. Øvre Gramstad kunne det være plassen? Der hadde jeg tidligere fotografert et tre som stod opp mot himmelen. Bestemte meg for å prøve om dette kunne være rette motivet. Da var det bare å vente på en kveld med skyfri himmel.
Kvelden kom og jeg tok avgårde. Kom frem til treet mens det enda var lyst, det så ut som jeg kunne prøve ideen min her. Da hadde jeg kontrollen og kunne roe ned. Mens jeg ventet på kveldsmørke fikk jeg tid til å fotografere noen andre motiv.








På motsatt side av vannet var det 3 andre som var ute og gikk kveldstur. Lyden bærer langt en stille høstkveld. Jeg kunne høre ordrett hva de pratet  om. Hadde de tenkt på det, tror jeg ikke de hadde snakket så detaljert om Mette og Randi.










Her er treet jeg hadde fotografert tidligere, og som jeg kom for å ta kveldsbilde av........

......slik ble bildet i skumringen.........

....og slik ble resultatet av min stjernefotografering. Selv om jeg trodde jeg hadde funnet rette stedet lurte det seg inn noe kunstig belysning. Tror det må være lyset fra Stavanger som lyser opp kveldshimmelen. Får se om jeg finner en bedre stjernehimmel i løpet av vinteren.

I kveldsmørket ruslet jeg mot bilen. Måtte selvfølgelig stoppe noen ganger for å fotografere. Plutselig hadde jeg 15-20 unger rundt meg. De holdt på å krype inn i både fotostativ og kamera, og det ble mange halvlure spørsmål. Hva gjør du, hva heter du, kan jeg få se? På avstand stod bekymra foreldre, de lurte også på hva jeg holdt på med i mørke. Det viste seg at ungene var på klassetur. Tilfeldigvis var de fra samme skole som barna mine har vært elever på, Sandved skole.                                                        Da Lasse leste dette måtte jeg rette på det jeg hadde  skrevet. Jeg måtte skrive at han fortsatt gikk på Sandved.
               
Etter denne turen kom jeg hjem med 30-40 bilder. Jeg kan ikke huske sist gang jeg var på fototur og tok så få bilder. Grunnen er enkel, når lukkertiden er på et halvt minutt og lenger, sier det seg selv at det ikke kan bli så mange bilder i løpet av en kveld
                                                                                                               

                      
                                                  


 

                                               




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar