søndag 11. november 2012

HØSTFERIEN

I høstferien var jeg med Skeiene ungdomskole på klassetur til Tyskland og Polen. Det var busstur arrangert av Aktive Fredsreiser.



East side gallery er en 1,3 kilometer lang rest av muren midt i Berlin, som er pyntet med 106 malerier av kunstnere fra hele verden. Det er verdens lengste friluftsgalleri. Maleriene er malet på østsiden av muren etter DDRs fall 1989.
 
Krakow by night
 

Bildet er fra den store hallen inne i saltgruvene ved Krakow.
Hallen er 135 meter under bakken.



Fra konsentrasjonsleiren Auschwitz 2 Birkenau. Bare fra Auschwitz 1 og 2 var det 1,5 millioner mennesker som aldri kom hjem igjen. Til sammenligning var innbyggertallet i Norge i 1940 2,2 millioner. 70% gikk rett fra toget til gasskammeret.



Fra Auschwitz 2


Det tok ikke lang tid før jeg forstod at samme hvor mye jeg fotograferte, kunne ikke mine bilder måle seg med de ekte bildene tatt under krigen.



Bildet er fra leiren i Sachsenhausen. Her var ca 2500 Nordmenn fanget under krigen. Bildet er fra rommet til Dr. Mengele. Her gjorde han sine forsøk, mest på tvillinger. Alle operasjonene ble utført uten bedøvelse, til og med når han skar hjertene ut på folk.



Igjen kan ikke bildene mine måle seg med originalene fra krigen.


Det Norske minnesmerke i Sachsenhausen.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar